søndag den 12. december 2010

Kristoffer Gammelnis


Kristoffer har været min bedstemors nisse.
Nu er han min mors nisse.

Da jeg var barn havde han et meget underligt stofansigt.
Der var broderet øjne, næse og mund på noget underligt brunligt strikstof.



Min bedstemor lavede hans nuværende påklædning kort tid før hun døde.
Han har ulden rød nissedragt og sokker syet af en af min bedstefar gamle sokker.
For et par år siden pillede vi stofansigtet af.


Derinde bagved dukkede dette fine gammelnis-ansigt op.
Med dybe rynker i panden.
Buskede øjenbryn, portvins-tud og langt gråt skæg


Her kan man se den falmede lærredsnissehue, som er Kristoffers oprindelige hue.


Under de brune striksokker findes de gamle grå lærredsben.

De fleste vil sikkert synes at han er en fæl gammel uhyggelig nisse.
For mig er en han en kær del af julen hjemme hos mine forældre.
Det er forunderligt at tænke på at: 
For 100 år siden var Kristtoffer en kær del af min bedstemors jul.
For 70 år siden var han min mors krammenisse.
For knap 50 år siden var han min og siden mine søstres bedste jule-nisse.
Nu er det mine unger og deres nevøer og niecer der hviner af fryd over den knarvorne gamle fætter.
Det varer ikke mange år før han atter trænger til nyt nissedress.
Jeg vil elske at bringe ham nænsomt tilbage til en fin lærredsdragt.

5 kommentarer:

  1. Jeg synes da han er sød på den der lidt gammelmandsagtige måde...

    SvarSlet
  2. Skøn gammel fyr. Sådan noget pynt med minder er det bedste, synes jeg.

    SvarSlet
  3. Han er da en herlig gammel knark, ham Gammelnis...og helt unik.
    Der må være gods i ham, når han har holdt i så mange år.

    SvarSlet
  4. Meget gammelnisseagtig Kirsten. Men han er jo heller ikke nogen vårhare.

    Der er nok ikke meget af det julepynt vi samler sammen nu der også findes om 100 år Eva.

    Han er en sejlivet gammel knark Anette.
    Det er noget halmagtig fylde der er i kroppen. Arme og ben er stoppet med noget gammeldags kapokvat.

    SvarSlet
  5. Å den slags nisser skal man værne om for det er jo dem der bære selveste julens hjerte i deres gamle krøluldskrop.

    SvarSlet