mandag den 2. januar 2012

Salig simremad på en råkold januardag


Det vidunderlige ved stegesoen er at den bare skal fyldes op med herligheder og puttes i ovnen.
Efter et par timers velduftende ventetid
som kan fyldes ud med alting eller ingenting,
er der smovs og velsmag.

Denne kombination var et kæmpehit:
1 stor Gråsten kylling
1 1/2 porrer
1/2 knoldselleri
3-400 g kartofler
2 peberfrugter
en håndfuld soltørrede tomater
en håndfuld grønne oliven
2 dl ærter
2 et feds hvidløg
timian, salt og peber
Fyld både stegeso og låg op med koldt vand en times tid før du skal bruge den.
Grøntsagerne skæres i tern og strimler, vendes sammen med krydderierne.
Læg et lag grøntsager i bunden af stegesoen,
derefter lægges kyllingen i 
og de resterende grøntsager buffes ned omkring kyllingen.
Læg låget på og stil stegesoen i ovnen.
Tænd ovnen på 200 grader varmluft og fryd dig over,
 at nu skal du ikke gøre andet end at samle appetit og finde grydelapperne frem, 
så du er klar til at hale vidunderlighederne ud af ovnen om 2 timer.
Server godt groft brød til den smørmøre og saftige ret.
Bon appetit

9 kommentarer:

  1. Mums!! Er der i virkeligheden andet at sige? Jeg tror jeg skal investere i en stegeso -jeg hører kun gode ting om den.
    :-)

    SvarSlet
  2. Uhhh, det ser godt ud! - mon jeg skulle fiske min so ud af skabet? Det tror jeg. :-)

    SvarSlet
  3. Kære Hanne, Godt nytår ! Endelig ser det ud til at jeg kan få lov at vælge profil her ved kommentarerne :-)og få sendt min kommentar. Det er dejligt, rigtig længe siden jeg har haft lov til det.
    Godt nytår en gang mere og velbekomme med din skønne aftensmad. God måde at lave mad på :-))

    Lone H

    SvarSlet
  4. UMM - hvor ser det godt ud - det vil jeg snart prøve. Jeg var nemlig så heldig at få en stegeso til jul, så nu er det bare om at komme i gang.

    SvarSlet
  5. Kan godt se at jeg skal til at hive soen ned og støve hende af, for nøjjjj hvor lyder det lækkert

    Stine

    SvarSlet
  6. Oi, det lyder lækkert! Den opskrift skal vi helt klart prøve :)

    SvarSlet
  7. Lækkert skal bestemt prøves, fik nemlig en i julegave :)

    SvarSlet
  8. Mums jeg skal prøve en dag

    kh. Lis

    SvarSlet
  9. Og så er det jo lige, at jeg bliver mindet om, at jeg ikke har nogen stegeso... Det ser lækkert ud!

    SvarSlet